Uusi laiva toisi lisää vetovoimaa

Vaasan ja Uumajan välinen laivaliikenne on ollut taistelua sen jälkeen, kun EU-jäsenyys lopetti alkoholin verottoman myynnin ja romautti matkustajamäärät. Nyt tuo reittiliikenne on laitettu uuteen pakettiin, jonka kruunuksi suunnitellaan vetävän näköistä laivaa. Toteutuessaan se tuo aivan uutta vetovoimaa, imagoa ja mahdollisuuksia Merenkurkun liikenteeseen.

Laivan suunnittelu on alkamassa, ja sillä on maakunnalle suuri merkitys monella tavalla.

Merenkurkun molemmin puolin ollaan varmoja, että elinvoimaiselle laivaliikenteelle on tarve ja edellytykset.

Jo nyt Vaasan ja Uumajan yhteistyöllä on saatu paljon aikaan. Liikenne toimii ja täyttää sille tässä vaiheessa asetetut tavoitteet.

Vakaa tarkoitus on kuitenkin ottaa uusia ja pitkiä kehitysaskeleita, ja jossakin tulevaisuudessa kangastelee ratkaisuiltaan erittäin moderni alus.

Suunnittelutyön on saanut hoitaakseen Wärtsilä, jolla on paljon osaamista meriliikenteen kehittämiseksi ja myös markkinoilla sellaisia tuotteita, jotka ovat innovatiivisuudessaan alan eturiviä.

Kun suunnittelun johto on paikallisissa käsissä, voi odottaa, että lopputulos vastaa juuri niihin tarpeisiin, joita Merenkurkussa on.

Matkustajan silmään osuu ensimmäisenä laivan ulkomuoto. Ainakin ensimmäisten luonnosten mukaan nyt haetaan jotakin uutta.

Uutta on tulossa myös laivan sisuksiin, sillä Wärtsilä on kehittänyt jo pitkään kaasulla kulkevia aluksia. Sellainen nähdään joskus myös Merenkurkussa, ja esimerkiksi nesteytetty maakaasu on varmasti vahva ehdokas uuden laivan polttoaineeksi.

Laivan on oltava mahdollisimman ystävällinen Merenkurkun herkälle luonnolle, mikä on koko suunnittelun yksi johtotähti.

Parhaimmillaan laivasta voisi tulla uiva mainos monille luontoa säästäville ratkaisuille. Toinen johtoajatus on energiansäästö, joka kulkee käsi kädessä ympäristöajattelun kanssa.

Niinpä laivan suunnittelu ja rakennustyö herättävät varmasti mielenkiintoa muuallakin kuin Wärtsilässä.

Siitä voi aikanaan tulla hyvä näytön paikka ja edustava käyntikortti monille meriteollisuuden johtaville ja uutta luoville yrityksille.

Laivan matkustajamääräksi on kaavailtu noin 800:aa, eli kokoluokka olisi sama kuin nyt reitillä liikennöivällä Wasa Expressillä.

Laivan pitää kyetä vastaamaan myös ympärivuotisen rahtiliikenteen tarpeisiin.

Jäätilanne merenkurkussa voi olla ajoittain hankalakin, mikä asettaa suunnittelulle ja rakentamiselle omat vaatimuksensa.

Yksi iso kysymys on tietenkin hankkeen rahoitus. Pienillä summilla se ei järjesty mutta on kuitenkin mahdollisuuksien rajoissa paremmin kuin esimerkiksi Merenkurkun silta tuulivoimaloineen.

Ponnistukseen tarvitaan paikallista ja valtiollista rahoitusta ja myös Euroopan unionilta tulevaa tukea.

Wasalinella lasketaan oikein, kun siellä ajatellaan, että myös EU-raha irtoaa sitä paremmin mitä innovatiivisempi laivasta tulee.