Pääkirjoitus: Wasa Stationin toteutuksessa täytyy ottaa huomioon huoli keskustan vetovoimasta

Vaasan elinvoimaisuutta parhaillaan selvittävän tutkijan Martti Wilhelmsin esittämä huoli on syytä ottaa tosissaan, kun vanhan linja-autoaseman aukiolle suunnitellaan mittavaa kauppakeskusta, Wasa Stationia.

Tietojärjestelmäpalvelu Salokorpi Oy:n tutkija Wilhelms sanoo (Pohjalainen 10.12.), ettei Vaasassa ole järkeä laajentaa erikoiskauppaa enää yhtään lisää keskustan ulkopuolelle. Kaikki rakennettavat lisäneliöt kannattaa tehdä keskustaan, tai muuten kaupungin ydin menettää lopunkin vetovoimastaan.

Wilhelmsin mielestä Vaasan päättäjien ei pitäisi sallia enää yhdenkään kauppakeskuksen rakentamista keskustan ulkopuolelle.

Varoittavana esimerkkinä Wilhelms käyttää muun muassa Poria. Vain 700 metrin päässä keskustasta sijaitseva Puuvillan kauppakeskus on hiljentänyt Porin ytimen lähes täysin.

Wilhelmsin mukaan voi käydä niinkin, että kaupan liian merkittävä hajaantuminen tuhoaa kaupungin vetovoiman kokonaan. Sitä ei ole lopulta enää missään.

Wasa Station nousee Vaasassa hieman lähemmäs kaupungin keskustaa kuin Puuvilla on Porissa. Wasa Station tulisi vain noin puolen kilometrin päähän torista.

Hanketta suunnittelevien ja toteuttavien kannattaa visusti laittaa korvan taakse ainakin tutkijan viesti kaupan liiallisen hajautumisen tuhoisuudesta kaikille osapuolille. Eri puolilla toimivat keskittymät voivat kilpailla haastajansa ja lopulta itsensäkin hengiltä.

Wasa Station on Vaasan tulevaisuudelle monestakin syystä todella merkittävä hanke, joten maamerkki jää tuskin rakentamatta.

Olisikin sekä uudessa kauppakeskuksessa tulevaisuudessa toimivien että keskustan yrittäjien etu, jos Vaasaan saataisiin luotua eräänlainen kaksoiskeskusta, jossa molempien ytimien vetovoima hyödyttäisi kokonaisuutta.

Tällainen tila vaatii jo Wasa Stationin suunnitteluvaiheessa, mutta varsinkin hankkeen toteutuksessa hyvää vuoropuhelua eri osapuolten välillä.

Paljon on tehtävissä esimerkiksi markkinoinnin keinoilla. Ensiarvoisen tärkeää on luoda myös houkuttelevat kulkuväylät vanhan asema-aukion ja keskustan välille.

Usein kuulee sanottavan, että ilmaiset ja helposti saavutettavat parkkipaikat ovat keskustojen ulkopuolella sijaitsevien kauppakeskusten suurin valtti. Lähiön ostosparatiisiin on vaivatonta ajaa, kun vapaita parkkiruutuja on aina tarjolla.

Monen kaupungin keskustassa parkkiongelma on todellinen, mutta Vaasan keskusta ei anna tässä asiassa juurikaan tasoitusta. Toriparkki tarjoaa lähes aina varman ja helpon parkkipaikan kaukaakin tuleville.

Kynnykseksi jää enää hinta. Takavuosina useat torin laidan liikkeet maksoivat ainakin osan parkkimaksusta, jos asiakas käytti tietyn summan hankintoihinsa. Tämän mallin palauttaminen ja laajentaminen poistaisi ainakin yhden mahdollisen syyn boikotoida keskustan liikkeitä.

Toki parkkimaksujen palautukset ovat pois yrittäjän katteesta, mutta asiakaskunnan säilyttäminen ja uusien ostajien houkutteleminen olisi varmasti uhrauksen arvoinen asia.

@i-mediat.fi

Kommentoi




  • Pääkirjoitus: Huumeilla surulliset seuraukset, ongelmaan tartuttava pian

  • Pääkirjoitus: Jos pesäpallokenttä pitää Vaasassa siirtää, miljoonista tulee ottaa kaikki hyöty irti

  • Pääkirjoitus: Väestökato vaatii viimein todellisia tekoja Vaasan houkuttavuuden lisäämiseksi

  • Pääkirjoitus: Suomalaisen juomakulttuurin vähittäinen muutos tukee nelosoluiden vapauttamista

  • Pääkirjoitus: Uusliberalismi käy leimaksi vapun ajan palopuheissa