Pääkirjoitus: Vaasan satamasta tulee tehdä vientisatama

Vaasasta lauantaina Bangladeshiin lähteneen massiivisen rahtialuksen soisi olevan merkki tulevasta. Laiva lastattiin 12 Wärtsilän moottorilla ja 18 generaattorilla. Painoa BBC Coral -laivaan kertyi 14 000 tonnia.

Vaasasta parannetaan maailmaa, sillä Wärtsilä vastaa pian neljänneksestä Bangladeshin sähköntuotantokapasiteetista.

Huolimatta pohjolan isoimmasta energia-alan keskittymästä Vaasan satama kuuluu rahtimäärissä Suomen pienimpiin. Sen vuoksi Vaasa oli takavuosina jopa uhanalainen, kun keskustelua käytiin satamapalveluiden keskittämisestä.

Huomio keskittyy liian usein rahtitonneihin, kun kansantalouden kannalta olennaisempaa on se, kuin arvokasta rahti on. Lauantainen laivaus osoittaa, että kapasiteettia Vaasassa löytyy, ja sitä rakennetaan koko ajan lisää. Satamaa pitää kehittää niin, että pohjalaiset vientiyritykset voisivat kipata tuotteensa suoraan Vaasasta maailmalle.

Satamaliikenne on kehittynyt vilkastuneen Uumajan väylän vuoksi. Matkustajaliikenne kasvaa suorastaan kohisten. Autoja menee enemmän välillä Vaasa–Uumaja kuin välillä Helsinki–Tukholma. Se kertoo yksiselitteisesti Vaasan ja koko pohjoisemman Suomen nousujohteisesta vireestä.

Toni Viljanmaa

Kommentoi