Pääkirjoitus: Urasyvyyden lisäksi ikä kielii renkaan kunnosta

Yhä useampi autoilija osaa ja muistaa kiinnittää huomiota autonsa renkaiden kulutuspinnan riittävään urasyvyyteen vähintään näin renkaanvaihdon aikaan.

Tuoreen tutkimuksen mukaan rengastarkistuksen tekee puolet suomalaisista. Lähitapiolan teettämä kysely kertoo, että uusia renkaitakin hankitaan jo melko tunnollisesti (Pohjalainen 10.4.).

Harva sen sijaan tietää, mistä voi saada selville renkaiden valmistusajan. Rengasvalmistajat ry:n mukaan renkaiden liian korkea ikä on aivan yhtä suuri riskitekijä kuin niiden kuluneisuuskin (Yle 9.4.).

Rengasvalmistajat suosittelevat, että renkaita käytettäisiin enintään kuusi vuotta. Kokonaisikä eli aika renkaan valmistuksesta kierrätykseen ei saisi ylittää kymmentä vuotta. Rengasta ei liioin pitäisi myydä uutena, jos se on yli viisi vuotta vanha.

Rengasvalmistajien kannan taustalla ovat myös omat myyntiä edistävät tarkoituksensa, mutta huomiotta asiaa ei kannata jättää.

Jokaisen autoilijan on syytä ainakin tietää, että renkaan valmistumisaika on luettavissa kumin kyljessä olevasta DOT-merkinnästä. Nelinumeroinen luku paljastaa renkaan valmistuskuukauden ja -vuoden. Esimerkiksi luku 0311 kertoo, että tuote on tehty tehtaalla viikolla 3 vuonna 2011.

Yhdistys arvelee, varmasti oikeutetusti, syyksi tiedon puutteeseen sitä, että lainsäädäntö määrää Suomessa renkaille vaadittavan urasyvyyden, mutta kumien iästä pykälät eivät sano mitään.

Tästä syystä muun muassa rengasratsioissa kiinnitetään huomiota juuri urasyvyyksiin, muut renkaan ominaisuudet unohtaen.

Huonot renkaat ovat olleet keskeinen riskitekijä jopa joka seitsemännessä henkilö- ja pakettiautoilijoiden aiheuttamassa kuolonkolarissa. Näin kertovat muun muassa Trafin ja VTT:n teettämät vuosituhannen alkuvuosia koskevat tutkimukset.

Lain mukaan kesärenkaissa pitää olla kulutuspintaa vähintään 1,6 millimetriä, mutta rengasala suosittelee rajaksi neljää milliä.

Urasyvyys on helppo mitata esimerkiksi kahden euron kolikolla, jonka reunuksen leveys on juuri neljä millimetriä.

Paljon ajavilla renkaat eivät ehdi useinkaan vanheta, joten nämä kuljettajat voivat keskittyä tarkastuksissa vain urasyvyyksiin.

Valmistusvuoden kurkkaaminen renkaan kyljestä on sitäkin tärkeämpää esimerkiksi perheiden kakkosautoissa, joihin kilometrejä kertyy vuosittain niukasti.

Jouni Pihlajasaari

Kommentoi