Pääkirjoitus: Merenkurkun uusi laiva tuo hyvää koko lakeudelle

Puheliaaksi tiedetty Vaasan kaupunginvaltuustokin tarvitsi maanantai-iltana vain puoli tuntia hyväksyäkseen yksimielisesti Merenkurkun historiallisen laivahankkeen suunnitelmat.

Ryhmäpuheenvuoroissa soraäänet jäivät tyystin sivuun, kun valtuutetut ylistivät laivayhteyden merkitystä turismille, kaupankäynnille, vientiteollisuudelle, ympäristölle, kulttuuriyhteistyölle sekä Vaasan ja koko laajan Pohjanmaan imagolle. Vaasa on valmis uhraamaan hankkeeseen ison tukun miljoonia (Pohjalainen 24.4.).

Vaasan kaupunginvaltuutetut ovat harvinaisen oikeassa. Vaikka kaupungin omaa rahaa kuluu jopa 25 miljoonaa euroa, ja nimi pitää laittaa alle vielä 35 miljoonan euron lainan takaukseen, on investoiminen nyt ainoa mahdollisuus.

Jarrun painamisen vaikutukset voisivat olla näet katastrofaaliset. Vaarana saattaisi olla koko laivayhteyden menettäminen, joka jättäisi varmasti hurjat jäljet monelle elämänalalle, ei varmasti vähiten vientiteollisuuteen ja turismiin.

Osa valtuutetuista korosti osuvasti laivayhteyden merkitystä, ei ainoastaan Vaasalle, vaan koko maakunnalle ja myös naapureille Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla.

Tähän saakka nämä puheet ovat jääneet ainoastaan sivulauseisiin, joten tällä saralla Vaasan kannattaa nyt terävöittää politiikkaansa.

Esimerkiksi kuntaliitosten vastustajat puhuvat usein lämpimästi alueellisesta yhteistyöstä liitosten vaihtoehtona. Valitettavan usein yhteistyökuviot jäävät kuitenkin juhlapuheiden asteelle.

Laivahankkeessa Vaasalla on käsissään valtti, jolla naapuriyhteistyö on mahdollista nostaa komeasti konkretian puolelle. Jos ja kun uuden laivan kyydissä kulkee satojatuhansia ihmisiä ja miljoonia tonneja tavaraa, ei hyvä jää tietenkään Vaasaan, vaan leviää koko laajalle Pohjanmaalle.

Toistaiseksi Vaasan päättäjät ovat suunnitelleet tiedustelevansa laivahankkeen osarahoittajiksi vain Pohjanmaan kuntia. Nyt ei kannata kainostella, vaan myös etelä- ja keskipohjalaisia päättäjiä pitää lähestyä.

Matkailuvalteista esimerkiksi Powerpark Alahärmässä ja Ähtärin Pandatalo ovat varmasti kohteita, joihin Merenkurkun paraneva laivayhteys toisi tukuttain ruotsalaisia ja norjalaisia turisteja. Taitaisivat länsinaapureiden kruunut kelvata Tuurin kyläkauppiaallekin.

Ihmetellä täytyy, jos tällainen hyvä vaasalainen ja pohjalainen yhteen hiileen puhaltamisen vire jäisi vaille huomiota valtakunnan tasolla.

Talouspoliittinen ministerivaliokunta on jo luvannut Merenkurkun laivahankkeelle 25 miljoonan euron tuen. Valtionavun toteutustapa on enää neuvoteltavana (Pohjalainen 30.3.).

Vaasassa tiistaina vieraillut pääministeri Juha Sipilä (kesk.) vakuutti hallituksensa pitävän kiinni annetusta lupauksesta, ja myös sovitusta avustussummasta (Pohjalainen 25.4.).

Vaasalla on varaa pyytää, sillä kaupunginisät eivät ole käsi ojossa vaatimassa, vaan peliin laitetaan omaa rahaa ja osaamista.

Yhtä herkullinen on vaasalaisten kattaus myös sairaala-asiassa, akkutehdashankkeessa ja tuomioistuinviraston houkuttelemisessa kaupunkiin.

Mielenkiintoista on nähdä, millaista on vastakaiku.

Jouni Pihlajasaari

Kommentoi




  • Pääkirjoitus: Huumeilla surulliset seuraukset, ongelmaan tartuttava pian

  • Pääkirjoitus: Väestökato vaatii viimein todellisia tekoja Vaasan houkuttavuuden lisäämiseksi

  • Pääkirjoitus: Jos pesäpallokenttä pitää Vaasassa siirtää, miljoonista tulee ottaa kaikki hyöty irti

  • Pääkirjoitus: Suomi saa liputtaa itseensä uskoneelle ja mahtavasti menestyneelle Virolle

  • Pääkirjoitus: Suomalaisen juomakulttuurin vähittäinen muutos tukee nelosoluiden vapauttamista