Pääkirjoitus: Merenkurkun kannatti odottaa näitä loppuunmyytyjä laivamatkoja

Sadan kilometrin väylää Vaasan ja Uumajan välillä on viime vuosina seilannut monipuolinen väki. Viime torstaina kaikki paikat oli myyty loppuun. Laivalle mahtui 915 matkustajaa. Reitillä oli lapsiperheitä, risteilyturisteja, rekkakuskeja, huvimatkailijoita ja ohikulkijoita.

Merenkurkun laivatyö tuottaa tulosta. Orastava menestys ei ole tullut helposti, ja yhä vaaditaan ponnisteluja. Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) sanoo (Pohjalainen 22.7.), että kunnallispolitiikka on lyhytnäköistä, jos paikalliset vaikuttajat eivät toimi matkailun edistämiseksi.

Ministeri on oikeassa. Vaasan on pakko kehittää Vaskiluotoon toimintoja, jotka kiinnostavat varsinkin lapsiperheitä. Vaasa ei saa jäädä vain turistien sisäänheittäjäksi varsinaisen määränpään ollessa Härmän Powerpark tai Tuurin kyläkauppa.

Ensisijainen tavoite on pysäyttää laivaturistit hetkeksi Vaasan seudulle.

Kaukana toki ollaan Vaasanlaivojen kultavuosista, jolloin oli realistista odottaa vuotuisen matkustajamäärän yltävän jopa miljoonaan. Parin vuosikymmenen jälkeen on matkustajalaivaliikenne kuitenkin elpymässä. Se on parasta totuutta nyt.

Sukupolvi on vaihtunut ja matkustajat ovat liikkeellä erilaisin odotuksin kuin 70–80-luvuilla.

Vielä 90-luvun loppupuolella vietettiin laivalla tax-free-myynnin vuosia. Halpa alkoholi, edulliset matkaliput, ruoka ja ravintolahuvit vetivät väkeä Vaasan ja Uumajan välille, kunnes EU-lainsäädäntö kielsi tax-free-myynnin Merenkurkussa.

Muutosta tiedettiin odottaa, mutta sen kauaskantoisuus saattoi yllättää. Matkustajamäärät ja kannattavuus romahtivat vuodessa.

Vaasanlaivat-nimi jäi pois käytöstä, kun matkustajaliikenne sulautui Silja Lineen, joka lopulta ilmoitti vuonna 2 000 lakkauttavansa koko liikenteen kannattamattomana.

Julkinen tuki oli jo otettu osarahoittajaksi. Suomen ja Ruotsin valtiot olivat mukana, ja autolautta palasi. Myöhemmin kitulias liikenne joutui tosin jopa katkolle. Vuodesta 1948 käytössä ollutta matkustajalinjaa ei koskaan lopulta päästetty kokonaan kuolemaan.

Neljä vuotta sitten Vaasan ja Uumajan yhteinen varustamo aloitti varovaisen nousun erityisesti rahtiväylänä. Matkustajaliikenteen elvyttäminen samalla on hyvää ja kovaa työtä.

Kommentoi