Pääkirjoitus: Joukkoliikenteen kehittäminen on Vaasassa vaikeaa, mutta ei mahdotonta

Joukkoliikenne on ollut kestopuheenaihe Vaasassa monta vuotta.

Näin on siksi, että siinä on ongelma, jonka tunnistavat niin joukkoliikenteen käyttäjät kuin palvelun tarjoajat.

Asiakkaat sanovat, ettei bussilinjoja ole tarpeeksi tai sitten linja-autot kulkevat liian harvoin tai lopettavat ajonsa liian varhain.

Toisaalta, vaikka vuoroja olisi tarjolla, eivät kaupunkilaiset käytä niitä riittävästi ainakaan vielä. Siitä huolimatta he haluavat toimivan ja vilkkaan bussiliikenteen.

Vaasan kaupunki ja bussiliikennettä vuosia harjoittanut Vaasan Paikallisliikenne ovat yrittäneet selättää ongelmaa. Linjoja on muokattu ja lisätty. Useaan matkaan oikeuttavien bussikorttien hinnat on painettu erittäin alas. Arvokortissa yhden matkan hinta on reilun euron ja se on Suomen edullisimpia, ellei jopa halvin.

Huokeat taksat on todettu yhdeksi merkittävimmistä syistä käyttää joukkoliikennettä (Pohjalainen 15.12.).

Matkustajien määrä onkin kasvanut takavuosista, ja aamuvuoroissa autoissa on ollut ruuhkaa.

Parantamisen varaa on silti edelleen. Yhtälön ratkaisemista ei helpota se, että Vaasa on erittäin autoistunut kaupunki.

Monissa perheissä on kaksi autoa. Niitä tuskin on hankittu huvin vuoksi, vaan siksi, että yksityisautoilu on kätevää ja käytännöllistä. Siitä on myös vaikea opetella pois, vaikka periaatteellista tahtoa olisikin.

Esimerkiksi pikkulapsiperheen arkea helpottaa valtavasti, jos aamulla lapset voi viedä autolla päiväkotiin ja jatkaa sieltä töihin.

Harvassa ovat ne, jotka haluavat vaihtaa tämän vapauden bussilla kulkemiseen.

Kaupungin autojen määrä selittyy myös sillä, että Vaasaan pendelöi päivittäin satoja työntekijöitä naapurikunnista. Tuskin hekään kovin hanakasti vaihtavat omaa autoa linja-autoon tai junaan, mikäli sopivia vuoroa yleensä menee.

Oma problematiikkansa on sekin, että bussivuorot ovat paljolti muokattu koululaisten tarpeisiin. Niin pitääkin tehdä. Se on aivan oikein ja perusteltua.

Jos kuitenkin halutaan, että linja-autoja käytetään kouluaikojen ulkopuolella, pitää aikuisille ja työssäkäyville sopivia vuoroja lisätä. Todennäköisesti kestää kuitenkin pitkään ennen kuin omaan autoon tottuneet aikuiset muuttavat tapansa ja omaksuvat joukkoliikenteen osaksi arkeaan.

Vaasassa pitää pyrkiä pois kahden auton politiikasta, eikä poppakonsteja ole. Hinnat on pidettävä alhaalla, linjoja kehitettävä ja vuoroja lisättävä. Kaikesta tästä pitää myös kertoa aktiivisesti eli mainostaa.

Tällä viikolla julkistettiin yrityskauppa, jossa mustasaarelainen Wiik & Ström osti kaupungin linja-autoliikenteestä huolehtineen Vaasan Paikallisliikenne Oy:n. Tämän ei ainakaan pitäisi heikentää bussiliikenteen tarjontaa, vaan se voi olla jopa taitekohta, jossa voidaan nostaa palvelutasoa (Pohjalainen 15.12.).

Ostajalla on entuudestaan liikennettä Vaasassa, ja kahden yrityksen linjoja ja vuoroja yhdistelemällä voidaan niistä ehkä saada nykyistä toimivampia.

Kommentoi