Kivihaka muuttaa Vaasaa pysyvästi

Joutomaasta on kasvanut alun ongelmien jälkeen parissakymmenessä vuodessa vireä ja yhä kasvava liikekeskus.

Uskaliaat kauppiaat, jotka aloittivat Vaasan Kivihaassa 90-luvun lopulla, ovat voineet tyytyväisinä seurata ympäristön myllerrystä.

Päivittäistavaroiden lisäksi Kivihaasta on tullut etenkin miesten tavaraparatiisi, kuten asian ilmaisi Kurren Erä ja Kalastus Oy:n kalastusosaston vastaava Jani Haavisto (Pohjalainen 8.4.).

Autot, rakentaminen ja tekniikka ovat hyvin edustettuina. Vuodesta 1956 toiminut Kurre vie kalastuksen ja eräretkeilyn tuotteensa keskustasta Kivihakaan lähitulevaisuudessa.

Kivihaan valtteina ovat suuret erikoisliikkeet ja päivittäistavarakaupat sekä isot, ilmaiset parkkipaikat.

Kiihkeimpien kauppa-aikojen asiakasvirtoja voi nimittää ruuhkiksi.

Kivihaka jää Asevalikylän ja Metsäkallion väliin. Se on noin parin kilometrin päässä Vaasan keskustasta.

Vuosien ajan liikenne alueelle takkusi, mutta Sepänkylän ohitustien jälkeen järjestelyt ovat toimineet.

Vierailijoille voi jo hyvin sanoa, että suuri osa Vaasasta jää näkemättä, jos ei pistäydy Kivihaassa.

Vaasan keskustan tyhjeneminen pelottaa. On surkeaa, jos kaupungin vanha ydin jää autioksi hallintopaikaksi.

Keskustan pitäminen vireänä on elintärkeää. Se ei silti tarkoita sitä, että vastustetaan Kivihakaa tai moititaan yrittäjiä, jotka muuttavat sinne. Tasapaino voidaan saavuttaa.

Eriytymistä saa tapahtua, mutta ei vastakkain asettelua. Kivihaka on uudenlaista, kaupan Vaasaa. Se palvelee hyvin seutua ja tuo rahaa. Keskusta taas on muuttumassa erikoisliikkeiden, kahviloiden, ruokapaikkojen ja kulttuurin arvokkaaksi elämäntapaytimeksi, jossa on hyvä myös asua.

Ei kannata ennustaa liike-elämän näköaloja Vaasassa silti tarkasti.

Keskon pääjohtaja Mikko Helander arvelee, että tulevaisuus on talouksissa, jotka eivät hanki autoa, edes marketissa käyntiä varten (HS 3.4.).

Hän sanoo, että kauppa siirtyy peltomarketeista keskustoihin. Helander ei tosin tarkoita Kivihaan tyyppisiä kaupungin liikekeskuksia, vaan kymmenien kilometrien päähän keskustoista rakennettuja isoja kauppaparkkeja.

Vaasassa kulkee yhä auto. Kannattaakin miettiä, minne ohjataan shoppailijoiden kulkuneuvot. Vaasanpuistikon alle suunnitellaan jättimäistä parkkihallia. Tämän päivän mittareilla paikka keskustassa on väärä.

Kehitys on joskus todella huonosti ennustettavissa. Vielä 90-luvun loppupuolella kirjoitettiin, että Kivihaka kasvaa yhä takkuista pöpelikköä.

Työläs rumba lupaongelmineen ja valituskierteineen viivästyttivät aikoinaan Keskon suurmarketin rakentamista (Pohjalainen 30.4.1998).

Kaavaerimielisyyksiä ei selätetty helposti. Keskon haluttiin jopa luopuvan rakentamisesta Kivihakaan.

Muutaman vuoden päästä vietettiin kuitenkin jättimarketin avajaisia. Iso kauppa purki ihmeellisellä tavalla painetta. Kivihakaan syntyi ryntäys. Joka vuosi nousi uusia rakennuksia.

Kaupungin virkamiehillä oli täysi työ pysyä perässä. Liike sinne jatkuu yhä.

Kommentoi