Järki esti onneksi Pisararadan hosumisen

Miljardin euron Pisararadan suunnitteluun saatiin viimein järki mukaan, kun hallitus päätti siirtää hankkeen tuonnemmaksi. Helsingin alle louhittava rata nosti jälleen esiin päähallituspuolueiden keskinäisen eripuran.

SDP:n puheenjohtaja, valtiovarainministeri Antti Rinne ajoi härkäpäisesti kannattamatonta hanketta. SDP:n mukaan Pisararata on nyt haudattu.

Kokoomuksen puheenjohtajan, pääministeri Alexander Stubbin mukaan hanke elää vielä, sen aloitus vain siirrettiin EU:n rahoitettavaksi. Pääkaupunkiseudun ulkopuolisessa kokoomuksessa rata ei saa kannatusta.

Hallitus päätti tiistaina hakea hankkeeseen EU-tukea. Hankkeelle on varattu 40 miljoonaa euroa suunnittelurahaa. Itse radan rakentaminen alkaisi Stubbin mukaan aikaisintaan vuonna 2016.

Ongelmallisinta on kahdeksan kilometrin radan hyötysuhde, joka on paljastunut tarkemmissa laskelmissa 50 sentiksi jokaista sijoitettua euroa kohti.

Pohjalaisella liikenneministerillä Paula Risikolla (kok.) oli näppinsä pelissä siinä, että Pisararata ei mennyt heittämällä läpi. SDP olisi halunnut hankkeen jo lisätalousarvioon, mutta Risikko vastusti, koska ”ei missään nimessä kannata, että miljardihanke, jonka hyötysuhde on matala, pistetään lisätalousarvioon” (HS 23.2).

Risikko sanaili alkuviikosta Rinteen kanssa ja toivotti tälle jäitä hattuun. Risikko ei vastuuministerinä koskaan lämmennyt kalliille ja monella tavalla turhanaikaiselle ratahankkeelle.

Nykyisessä taloustilanteessa huomiota kannattaa siirtää hankkeisiin, joista Suomelle on mahdollisimman paljon taloudellista hyötyä.

Keskisuomalaiset odottavat väylien kohentamista Äänekoskelle kaavaillun sellutehtaan ympärillä. Selluteollisuus elää yllättävää uutta tulemista, joten miljardi-investointi säteilee varmasti myös Pohjanmaalle.

Kaavailtu Pisararata liikuttaa pohjalaisia ainakin sen verran, että turhaan rataan ladotut sadat miljoonat olisivat väistämättömästi pois kaikesta muusta. Pohjalainen tieverkosto, satamat, radat ja lentokentät vaativat täsmätoimia tulevalta hallitukselta.

Uusilta pohjalaisilta kansanedustajilta on lupa odottaa rohkeita liikennepoliittisia avauksia. Toimivat liikennejärjestelyt ovat erityisesti Vaasalle kullanarvoisia. Radan risteyksessä seisova Seinäjoki osoittaa, mikä merkitys sujuvalla kulkemisella on kehitykseen.

Vaikutukseltaan merkittävintä ja selkeintä olisi laittaa Pohjanmaan valtaväylä 8-tie kuntoon. On surullista katsoa, miten surkealla tolalla valtatie pahimmillaan on alueella, jonka harteet kantavat koko ajan suurenevan osan Suomen teollisuuden viennistä.

On ymmärrettävää, että Helsingissä huoli keskittyy siihen, kuinka näppärästi ratikalla pääsee viereiseen kaupunginosaan. Sillä ei kuitenkaan Suomen isoja ongelmia, kuten kestävyysvajetta, ratkaista.

Vaikeissa ajoissa on se hyvä puoli, että olennainen kirkastuu. Tämän soisi kirkastuvan myös poliitikoille, joilta on lupa odottaa populistista rahan syytämistä vakavampaa otetta asioihin.

Kommentoi