Pääkirjoitus: Vaasasta on hyvä mahdollisuus järjestää vielä nykyistäkin enemmän lomalentoja

Vaasan lentoasemalla menee nyt oikein hyvin. Asema on Suomen viidenneksi vilkkain, tänä vuonna Vaasaan tulee ja täältä lähtee noin 300 000 lentomatkustajaa.

Keskisuurista kaupungeista vain Rovaniemi ohittaa Vaasan matkustajamäärissä. Tämän selittää Lapin matkailubisnes ja Joulupukki. Rovaniemen suosio voi lähivuosina kasvaa todella paljon, kun yhä enemmän kiinalaisia turisteja innostuu matkustamaan Suomen Lappiin.

Vaasassa lentoasema palvelee erityisesti liikematkailijoita. Kentällä riittää vipinää, sillä vientiteollisuuden veturina toimiva Vaasa on yksi Suomen kansainvälisimpiä kaupunkeja.

Ulkomaalaiset työntekijät ja yritysvieraat käyttävät kulkuvälineenään lentokonetta. Kun pääsee Helsinkiin tai Tukholmaan saakka, on enää tunnin lentomatkan päässä Vaasasta.

Valtion omistama Finavia ylläpitää 23 lentoasemaa. Finavian kirjoissa Vaasa on yksi asemista, joiden kehittämiseen kannattaa sijoittaa paljon.

Viiden viime vuoden aikana Vaasan lentoasemalla on tehty merkittäviä uudistuksia. Kiitotietä on laajennettu isoja matkustajakoneita varten, ja päällyste vaihdettiin. Lähtöaulaa on suurennettu ja turvatarkastusta nopeutettu.

Vuoden lentoasema -tunnustuksen Vaasa on saanut kolmesti, viimeksi tänä vuonna.

Yksi hieno asia Vaasassa on jo vuosikausia ollut se, että täältä pääsee suoralla lennolla useisiin lomakohteisiin sekä Etelä-Euroooppaan että Thaimaahan. Tällaista valttia ei ole monella muulla samankokoisella kaupungilla.

Matkalle lähtemisen helppous on kiireisille ihmisille yhä tärkeämpää. Tuskin kukaan haluaa matkustaa ulkomaille Helsinki-Vantaalta vain lentoaseman viihtyisyyden vuoksi.

Ensi vuonna palvelu paranee entisestään. Tavoitteena on, että Vaasan lentoasemalta lähtee etelän lämpöön vähintään yksi tilauslento vuoden jokaisena viikkona.

Lomamatkailussa potentiaalisten uusien kohteiden määrä on suuri etenkin kesällä. Talvisaikaan aloitettiin tänä vuonna lennot Vaasasta Kap Verdeen. Tilauslennoissa kasvun varaa on vielä paljon.

MIKKO KALLIONPÄÄ

Kommentoi