Miljonääri ajaa taksiasi

Unohda osakkeet, kulta, kiinteistöt ja muut sijoituskohteet, sillä parhaan tuoton rahoillesi saat hankkimalla New Yorkin kaupungin taksiluvan.

Tosin siihen tarvitaan miljoona dollaria.

Jokaisen New Yorkin keltaisen taksin nokkapellissä on pieni alumiininen lätkä, taksilupa, jonka hinta on kivunnut jo miljoonaan dollariin.

Historialliset kaupat tehtiin viime vuoden lopulla, kun eräs kaksi lupaa omistanut mies halusi muuttaa alumiiniset laattansa dollareiksi. Hän oli ostanut kaksi taksilupaa 1980-luvulla 80000 dollarin kappalehintaan ja myi ne yhteensä kahdella miljoonalla.

Hieman on taksiluvan hinta noussut siitä, kun New Yorkissa myönnettiin ensimmäiset luvat vuonna 1937. Silloinen hinta oli kymmenen dollaria, vajaat 160 dollaria nykyrahassa.

New Yorkissa taksilupia on rajoitettu määrä, 13237, ja harva on valmis myymään omansa kun tietää, että viimeisten 30 vuoden aikana luvan hinta on noussut 1900 prosenttia.

Se on varma keino tehdä helppoa rahaa, sillä luvan hinta on väliaikaisesti pudonnut vain kaksi kertaa miesmuistiin; 1970-luvulla öljykriisin aikaan ja syyskuussa 2001 World Trade Centerin terrori-iskujen jälkeen.

New Yorkin taksilait ovat hyvin tiukat. 40 prosenttia taksiluvista täytyy olla yksityisomistuksessa, ja omistajan täytyy ajaa taksia vähintään osa-aikaisesti.

Loput luvista ovat yritysomistuksessa, jolloin omistaja joko ajaa itse tai liisaa autojaan. Liisauksesta ei saisi velottaa enempää kuin 800 dollaria viikossa, mutta siitä on tullut melkoista huutokauppaa, sillä takseja on runsaat 13000 ja taksin ajamiseen oikeuttavan luvan suorittaneita kuljettajia yli 46000.

Seuraavan kerran kun istut keltaisen taksin takapenkillä ja kiroat kuljettajaa, joka ei puhu englantia, ei valitse haluamaasi reittiä, puhuu kaiken aikaa kännykkään, mutustelee eväitään ja on kaikin puolin töykeä, muista, että hän saattaa olla miljonääri.

Taksikuski voi olla amerikkalaista unelmaansa toteuttava siirtolainen, joka on ensin renkinä ajanut jonkun toisen taksia kuusi tai seitsemän päivää viikossa, 12 tuntia vuorokaudessa. Hän on elänyt hyvin säästeliäästi ja lopulta muutaman vuoden jälkeen ostanut säästöillään sekä Medallion Financial -rahoituslaitoksen (ainoa laitos, joka myöntää lainoja taksilupiin) lainan turvin taksiluvan.

Hän ajaa taksia niin kauan kuin jaksaa, myy sitten luvan ja elää loppuikänsä herroiksi.

Tai sitten taksikuski on liisannut taksin. Siinä tapauksessa hän ansaitsee keskimäärin 50000 dollaria vuodessa. Se voi kuulostaa paljolta, mutta totuus on toinen.

Taksin liisannut kuski tekee pitkää päivää, 12 tuntia tai enemmän ja yleensä öiseen aikaan. Hänellä ei ole minkäänlaista turvaverkkoa sairastumisen tai loukkaantumisen varalta, ei sairausvakuutusta eikä palkallista sairauslomaa.

Ei siis pidä ihmetellä, jos ratin takana istuu flunssainen tai kuumeinen kuski. Hänellä ei ole varaa jäädä kotiin sairastamaan, sillä liisauksesta on maksettava joka tapauksessa yli kolme tonnia kuussa - oli tuloja tai ei.

Varpu Sihvonen

Kirjoittaja on New Yorkissa asuva toimittaja