Lupaus on lupaus, vaikka henki menisi

Olen aina uskonut periaatteeseen, että jos jotain lupaan, on lupaus myös pidettävä, täysin riippumatta siitä, muuttuvatko olosuhteet. Toiselle ihmiselle annettu lupaus on lupaus, eikä mitään löysää höpinää.

Minulta kysyttiin vuosia sitten eräässä ryhmätyötilanteessa ”mottoani”, ja vastasin tuon otsikon mukaisen pohjalaisen periaatteen. Kurssin vetäjä henkäisi kauhistuneena ja totesi, että olipa ihan kamala ajatus.

Siis että mitä? Rehellisyys ja sanansa pitäminenkö kamalaa? Jo ovat maailmankirjat sekaisin, ajattelin hiljaa mielessäni.

Tätä maailmanmenoa seurattuani olen vain alkanut uskoa, että valitettavan moni palveluntarjoaja ei pidä lupauksiaan kovinkaan suuressa arvossa. Myyntimies myy tuotetta, jota ei todellisuudessa ole saatavissa, eikä tieto tilatuista ominaisuuksista useiden välikäsien ja organisaatiohierarkiatasojen kautta kuljettuaan ainakaan loppukäyttäjän kanssa asioivaa ole tavoittanut.

Tai sitten luvattu ja maksettu asennus on sitä, että sattumanvaraiselta vaikuttava komponenttikasa yritetään lykätä viikkoja aikataulusta myöhässä asiakkaan käteen ja kehotetaan asentamaan ihan itse vaan.

Viimeisin kokemukseni on laajakaistayhteydestä. Myyntimies soitti ja sai myytyä aiempaa nopeamman ja tehokkaamman laajakaistaliittymän entistä edullisempaan hintaan. Siispä asennusajankohdan sopiaksemme odottelemaan asentajan soittoa, jota ei kuulunut.

Asentajalle tosin oli kerrottu ihan eri ajankohta, kuten siinä vaiheessa selvisi, kun hän lopulta oven takaa soitti. Olisi kai asiakkaana pitänyt myyntimiehelle tarkentaa, että odotin sitä soittoa ensisijaisesti puhelinta enkä ovikelloa käyttäen, sillä siinä vaiheessa kun asentaja oli oven takana, olimme itse Helsingissä.

Neljännellä yrittämällä sitten olivat peräti kahden eri firman asentajat käyneet paikalla, tosin entinen laajakaista lukuisista varmistuksistani huolimatta oli katkaistu jo päiviä aiemmin. Eikä luvattu uusi pääte toiminutkaan.

Entinen sentään saatiin takaisin käyntiin, ja kaupanpäällisiksi luvattu pääteasennus huipentui lopulta postipakettiin, ihan itse asennettavaksi. Kyllähän minä sen osannen itsekin kytkeä, mutta kun niin ei sovittu, vaan ihan muuta luvattiin, ja ihan myyntimiehen omasta aloitteesta.

Tuohan sinänsä on pikkujuttu siihen nähden, että asennusvaiheessa paljastui, että mainittu myyntimies myi ”teoreettisesti” viisinkertaisella nopeudella toimivan yhteyden siihen nähden, mitä Vaasan keskusta-alueella ylipäätään on heidän verkossaan mahdollista saavuttaa.

Ja tästä pääsemme jälleen siihen lupauksen pitämiseen. Jos minulle olisi aiempaa alemmalla hinnalla myyty sitä mitä sain, olisin ollut tyytyväinen asiakas.

Nyt minulle myytiin jotain, mitä ei ole edes mahdollista saada, eikä sitä edes toimitettu siten kuin luvattiin. Liialliset lupaukset lopputulokseen nähden pilasivat mielikuvan aivan suotta.

Toinen palveluntarjoaja onnistui pilaamaan maineensa silmissäni jo vuosikymmen sitten, kun heidän tarjoamastaan datapaketista ei koskaan saatu toimimaan kuin laskutus. Varmaankin on taso parantunut sittemmin, mutta ei kiinnosta kokeilla.

Asiakasta on mahdollista pettää vain kerran. Sekin kerta kannattaisi jättää väliin.

JOHANNA AHOPELTO

Kirjoittaja on vaasalainen yrittäjä