Kolumni: Uskotaan siihen, mitä tehdään

No nyt on kyllä uuden vuoden myötä uusi lehti kääntynyt Vaasassa!

Joulukuulla muiden ahmiessa jouluruokia kaupunginjohtajamme esitteli kunnianhimoisen suunnitelman siitä, että Vaasa tavoittelisi Teslan akkutehdasta.

Minulla oli mahdollisuus osallistua hankkeen kick off -päivään, jossa tunnelma oli heti aamuminuuteista lähtien positiivisen poikkeava.

Me–henki, into ja usko alueeseemme ja osaamiseemme oli käsinkosketeltavaa. Oltiin uuden ja suuren äärellä. Yhtenä rintamana, innostuksen kiilto silmissä, istuivat penkeissä naapurikuntien virkamiehet ja oppilaitosten ja yrityselämän edustajat.

Eikä siinä vielä kaikki. Tukea hankkeelle tuli ympäri Suomen, jopa Brittejä myöden.

Meillä todella on jotain, jota voimme tarjota ja josta voimme olla ylpeitä.

Sairaalamme kohtalon ankea pallottelu on toivon mukaan saanut meidät ymmärtämään, että tässä ajassa ei yksin pärjää, vaan yhteistyötä on tehtävä silloin, kun kaikki on loistavasti. Hädän hetkellä se on myöhäistä.

Näinhän se on, että täytyy vain uskaltaa uskoa siihen, mitä tehdään ja pää pystyssä tuoda rohkeasti osaamista esille. Tarttua tilaisuuksiin ja viedä asioita eteenpäin tavoitteellisesti mahdollisuuksien mindsetillä, eikä ongelmakeskeisesti.

Toki niitä ongelmiakin piisaa ratkottaviksi hankkeessa kuin hankkeessa, mutta niihin on tapana löytää ratkaisu, kun vain tahtotilaa löytyy. Totuushan on myös se, että tekeminen on innostavampaa ratkaisukeskeisellä virityksellä.

Monesti suurimmat esteet ja ongelmat löytyvät asenteidemme lähteestä.

Tätä samaa mahdollisuuksia näkevää asennetta tarvitsemme jokainen yksilötasollakin niin omassa arjessamme kuin työelämässä.

Yrittäjän erityisesti on uskottava tuotteeseensa ja itseensä sekä uskallettava tuoda se julki. Kukas sen kissan hännän nostaa, ellei kissa itse.

Markkinointi on monelle pienelle ja isommallekin yritykselle saippua, josta ei saada otetta. Tärkeää on selvittää ja kuulla, mitä asiakas haluaa ja pyrkiä vastaamaan siihen.

Lopulta kuitenkin kyse on aina jostain ihmiseltä ihmiselle kohdistuvasta palvelusta tai tuotteesta, joko suorasti tai epäsuorasti.

Inhimillisyys ja elämän tarpeet kokonaisuudessaan huomioiva lähestyminen ydintuotteen tai osaamisen myynnissä murtaa monesti jään ja johtaa kauppoihin.

Teslan saaminen alueellemme olisi lottovoitto meille kaikille.

Se lisäisi hurjasti yrittäjyyden mahdollisuuksia ja sitä kautta myös työpaikkoja sekä vaurastuttaisi seutuamme monella eri tasolla. Pidetään sen suhteen peukut pystyssä ja lippu korkealla.

Tuli Tesla tai ei, uskon hankkeen poikivan jo nyt uudenlaista yhteen hiileen puhaltamista, me-henkeä yli rajojen ja oman alueemme vahvuuksiin uskomista rinta rottingilla.

Tavoitellaan suurta! Sanotaanhan kirjoista viisaammassakin, että kaikki on mahdollista sille, joka uskoo.

KATJA RAJALA
Provida Oy:n toimitusjohtaja ja Vaasan Yrittäjien puheenjohtaja

Kommentoi