Kolumni: Moderni tekniikka tuo turvaa pyöräilijälle

Helteinen heinäkuun päivä Tukholman ydinkeskustassa. On Ruotsin-lomamme ensimmäinen päivä. Liikenne on vilkasta. Katseemme osuu polkupyöräilijään, jolla näyttää olevan paksun ja epämukavan näköinen musta kauluri. Ihmettelemme, miksi kukaan haluaa vapaaehtoisesti hiostaa kaulaansa helteellä? Näky toistuu päivän aikana useita kertoja. Liikennevaloihin pysähtyneen pyöräilijän kaulasta huomaamme, että kyse ei olekaan vaatteesta.

Hotellin vastaanottovirkailija on joko pyöräilijä tai muuten vain tietäväinen. Hän osaa kertoa, että kyse on uudenlaisesta pyöräilykypärästä, niin sanotusta ilmatyynykypärästä, joka on ruotsalainen keksintö.

Google osaa kertoa lisää. Pyöräilykypärä on syntynyt ruotsalaisyritys Hövdingin vuosien tuotekehityksen tuloksena. Onnettomuustilanteessa kauluri aukeaa turvatyynyn tapaan ja suojaa pyöräilijän päätä iskuilta. Turvatyyny aukeaa 0,1 sekunnissa ja vaimentaa iskua Stanfordin yliopiston ja ruotsalaisten vakuutusyhtiöiden testien mukaan kolme kertaa tehokkaammin kuin tavanomainen kypärä. USB-liitännän kautta ladattavan kaulurikypärän toiminta perustuu liikettä havainnoiviin antureihin.

Internetistä löytyy runsaasti videoita, joissa vakuutellaan tuotteen toimivuutta.

Liikenneturvan vuodelta 2016 olevien tilastojen mukaan vain 21 prosenttia pyöräilijöistä Pohjanmaalla käytti pyöräilykypärää, eli parannettavaa on tuntuvasti. Koko maan keskiarvo oli sentään 42 prosenttia.

Onnettomuustietoinstituutin mukaan vuosien 2014–2016 onnettomuuksissa kuolleista pyöräilijöistä ilman kypärää polki 61 suomalaista. Eri todennäköisyyksillä kypärä olisi pelastanut heistä joka kolmannen.

Pyöräilykypärän käyttöä karsastetaan muun muassa hiostavuuden ja kampauksen pilalle menemisen takia. Moni moittii myös kypärien ulkonäköä. Ruotsalaiskeksintö poistaa nämä ongelmat. Ostointoa kuitenkin rajoittaa noin 300 euron hinta. Lisäksi kerran lauettuaan airbag-kypärää ei voi käyttää uudelleen.

Liikenneturvallisuuden kannalta on hienoa, että pyöräilijöille on yksi vaihtoehto lisää.

Liikenneturvasta todetaan, että airbag-kypärä suojaa päätä tavallista kypärää laajemmalta alueelta, ja että se on tämän hetken tietojen perusteella hyvä vaihtoehto. Suomessa uutuus on vielä huonosti tunnettu.

Lain mukaan pyöräilykypärää on käytettävä yleensä ajon aikana, mutta rangaistussanktiota ei ole. Pyöräilykypärän tulee olla varustettu CE-hyväksymismerkinnällä.

Tunnen monia fiksuja pyöräilijöitä, sekä kypärän käyttäjiä että ilman sitä polkevia. Tuttuni kaatui pahoin pyörällä ja löi päänsä tiehen. Kypärä pelasti hänet vähintään erittäin vaikealta loukkaantumiselta.

Nuorempana harrastin kesäisin pitkiä pyöräilylenkkejä. Osaamiseeni ja onneeni luottaen en hankkinut pyöräilykypärää. Nykyään pyöräily on jäänyt vähiin, mutta taidan suunnata kypäräostoksille.

Juhani Laakso

Kommentoi