Uni kiinnostaa tutkijoita

Uni kiinnostaa nyt lääketieteen tutkijoita, ja unen tutkimus on viime vuosina laajentunut tuntuvasti koko lääketieteen alueelle.

–Unen tutkimus on yksi tämän hetken ja tulevaisuuden lääketieteen tutkimuksen kiinnostavimmista alueista, Helsingin yliopiston psykiatrian professori, unen genetiikan tutkija Tiina Paunio sanoo.

Geneettinen tutkimus on Paunion mukaan tuonut uutta ja merkittävää tietoa siitä, millaiset geneettiset tekijät vaikuttavat vuorokausirytmiin tai lisäävät unen häiriöitä. Esimerkiksi tutkimus, jossa yhdistetään pitkittäistä tietoa tarkkoihin unen ja aivon toimintojen mittauksiin kertoo, kuinka unen ja aivojen kehitys ovat toisiinsa kietoutuneita.

–Uudet kuvantamismenetelmät ovat myös osoittaneet, kuinka unen aikana tapahtuu aivojen kudosvälitilanestekiertoa ja mahdollisesti haitallisten aineenvaihduntatuotteiden poistumista elimistöstä, Paunio sanoo.

Myös Turun yliopiston dosentin Erkki Kronholmin mukaan unitutkimuksessa tapahtuu nyt paljon mielenkiintoista. Hän itse pitää kiinnostavimpana yhteyttä, joka on havaittu suolistomikrobien ja unen välisen säätelyn välillä.

–Tällä voi olla merkittäviä, käsityksiämme muuttavia vaikutuksia unen ja terveyden välisen yhteyden ymmärtämisessä. Aihe on vasta kiihtyvän tutkimuksen kohteena, joten mitään varmaa asiasta ei voida vielä sanoa.

Unettomuuden hoitokeinot

Satunnainen, lyhytaikainen unettomuus liittyy yleensä ajankohtaisiin stressitilanteisiin eikä siitä tarvitse huolestua. On normaalia, että uni voi häiriintyä kuormittavissa tilanteissa.

Unettomuuden pitkittyessä tilannetta on hyvä selvittää ja pohtia, mihin uniongelma liittyy. Pelkkä oireen hoito ei riitä. Usein on hyvä keskustella läheisten, työtovereiden tai ammattiauttajien kanssa.

Säännöllinen vuorokausirytmi on keskeistä uniongelmien ehkäisyssä ja ratkaisussa. Erityisesti liiallisen työkuorman välttäminen varsinkin iltaisin, säännöllinen liikunta, alkoholin ja kofeiinipitoisten juomien käytön vähentäminen ovat keskeisiä keinoja.

Pitkittyneessä uniongelmassa tehokkaimpia ovat kognitiivisen psykoterapian menetelmiin pohjautuvat hoidot, joko yksilöterapiana, ryhmässä tai esimerkiksi internetin välityksellä.

Alustavaa näyttöä on myös muista menetelmistä, joilla voidaan lievittää unettomuudesta kärsivien ylivirittyneisyyttä yön aikana. Esimerkiksi mindfulness-pohjaiset menetelmät ovat lupaavia.

Lähde: Helsingin yliopiston psykiatrian professori Tiina Paunio.

MUISTILISTA

1 Melatoniinin eli pimeähormonin eritys liittyy valon määrän vaihteluun. Illan hämärtyessä melatoniinin eritys lisääntyy, ja valo vastaavasti jarruttaa melatoniinin eritystä.

2 Aikuisilla melatoniinin nousu alkaa yleensä kello 20–21.30, ja sen eritys on huipussaan puoliltaöin. Lapsilla ja selvästi aamuvirkuilla aikuisilla melatoniinin eritys alkaa aikaisemmin ja selvästi iltavirkuilla aikuisilla myöhemmin.

3 Melatoniinin myynti on lisääntynyt voimakkaasti. Tabletti vaikuttaa tehokkaimmin, kun se otetaan ennen kuin luontainen melatoniinin eritys alkaa. Useimmilla aikuisilla paras aika on kello 20–21.

4 Jos nukkumaan mennään kello 23 tai myöhemmin, monien valmisteiden ohje "tunti ennen nukkumaanmenoa" on virheellinen. Melatoniinia ei pidä ottaa puolenyön jälkeen eikä aamulla yövuoron jälkeen.

Lähde: Markku Partinen ja Anne Huutoniemi: Uniterveyskirja. Nuku hyvin, voi hyvin. Docendo. 2018.

Kommentoi