Tunne siemenet ja syö niitä oikein

Kuinka hyvin oikeasti tiedät käyttämiesi siementen ravintoarvot, rajoitteet ja hyvää tekevät ominaisuudet?

Käsi ylös, kenellä on kaapin perukoilla avattu siemenpaketti, josta on maisteltu vain pari kertaa? Trendi-ihmiset hallitsevat siementen monipuolisen käytön, mutta moni vierastaa vielä siemensekoituksen rouhimista salaattiin.

Siemeniä saatetaan vältellä myös niiden energiatiheyden takia. Ravintovalmentaja Mirka Tuovinen toteaa, ettei kannata tuijottaa pelkkiä kalorimääriä.

–Usein tiedetään jotenkuten, kuinka tulisi syödä, ja nippelitietoakin riittää, mutta siementen käyttö voi oikeasti jäädä vähälle syvälle juurtuneista ruokailutottumuksista johtuen.

Tuovinen uskoo, että tulevaisuudessa siementen käyttö lisääntyy ja kotimaisten tuotteiden osuus kasvaa. Ulkomaisten chiansiementen rinnalle Tuovinen nostaa kotimaisen pellavansiemenen.

–Pellavansiemeniä voi käyttää chiansiementen tavoin liottamalla ja myös valmista pellavansiemenöljyä löytyy. Nyt nousussa ovat myös erilaiset pähkinä- ja siementahnat, joita voi käyttää esimerkiksi levitteenä.

Tuovinen on törmännyt joskus ajatukseen, jonka mukaan jokin tietty raaka-aine tai yksittäisen siemenen tai muun ruoka-aineen lisääminen pelastaisi koko ruokavalion. Usein ruokavaliossa on kuitenkin paljon muutakin muutettavaa.

–Tärkeämpää on aina kokonaisuudessaan monipuolinen, oikein koostettu ruokavalio. Toki siementen lisäyksestä on hyvä aloittaa.

– Chiansiemen on ekokauppa Ruohonjuuren ylivoimaisesti suosituin siementuote, kertoo markkinointipäällikkö Johanna Koskinen.

–Myös rajoitukset ja suositukset ovat tarpeeksi hyvin tiedossa. Siemenien käytössä kun ei kummoisia kikkoja tarvita. Esimerkiksi chiansiemen ja pellavansiemen ovat todella hyviä apureita ruuansulatukselle ja tuovat helpotusta ummetuksen vaivatessa. Seesaminsiemenet ovat puolestaan kalsiumrikkaita.

Siemeniin on kompaktiin muotoon sulloutuneena suuri määrä tärkeitä ravintoaineita.

–Siemeniä, kuten kaikkia muitakin ruokia, kannattaa nauttia kohtuudella. Silloin niistä on pelkkää hyötyä, Koskinen sanoo.

Siementen haitoista tiedetään Tuovisen mukaan yleisesti ottaen hyvin. Silti joskus saattaa käydä niin, että hyödyt jäävät haitoilla pelottelun jalkoihin.

–Joskus siemeniä jopa vältellään, koska haittoja painotetaan mediassa liikaa. Siemenet eivät ole terveydelle haitallisia, kun pysyttelee suositelluissa määrissä.

Tuovinen muistuttaa, ettei yksikään superfood-siemen korvaa monipuolista ruokavaliota kokonaisuutena eikä yksittäisen siemenlajin painottaminen ruokavaliossa ole tarkoituksenmukaista.

–Suosittelen käyttämään siemeniä siemenlajia vaihdellen ja monipuolisesti sen sijaan, että keskittyisi vain yhteen siemeneen. Monipuolisuudella pystytään takaamaan myös se, ettei altistu liikaa jollekin tietylle terveyshaitalle, kuten tietyn siemenen sisältämälle raskasmetallille. Itse tehty monipuolinen siemensekoitus on hyvä vaihtoehto.

Hän vastaa viikoittain kuluttajien käytännön kysymyksiin siementen käyttömääriin ja -tapoihin.

–Useimmat aloittavat siemenien lisäämisen esimerkiksi pieninä määrinä esimerkiksi lounaan, myslin, granolan tai puuron päälle.

Auringonkukan- ja kurpitsansiemeniä voi hyvin syödä sellaisenaan. Tuovinen haluaa painottaa erityisesti hampun-, pellavan- ja chiansiementen terveyshyötyjä. Siementen käytöllä ei kuitenkaan voi korvata kalasta ja kala- tai leväöljyistä saatavia omega3-rasvoja.

–Siement tarjoavat käyttöömme tarvitsemiamme omega3-rasvahappoja. Yleisestä uskomuksesta ja monien tuotevalmistajien markkinointilupauksista poiketen pelkkien siementen käyttö omega3-rasvahappojen lähteenä ei vielä riitä.

Tuovinen kokosi muutaman vinkin siemenien käyttöön:

1 Pelkistä chiansiemenistä ja vedestä tehty hyytelö ei maistu kovin hyvältä. Geeli maistuu paremmalta, kun sen tekee esimerkiksi kookos- tai mantelijuomaan ja lisää joukkoon marjoja, aitoa vaniljaa tai pilkottuja hedelmiä.

2 Pinjansiemenet ja kurpitsansiemenet soveltuvat hyvin paahtamiseen, ja se korostaakin siementen makua.

3 Siemeniä voi käyttää pähkinöiden tapaan raakaleivonnan raaka-aineina. Myös tahnat ovat muotia: Tahini on seesaminsiemenistä valmistettua tahnaa ja monille kätevin tapa käyttää seesaminsiemeniä. Tahinia voi lisätä hummukseen tai levittää suoraan leivän päälle.

Kommentoi