Nyt voit aloittaa laskemisen: H-hetkeen on 50 päivää

Nyt voi aloittaa laskemisen: Ilkan tabloid tipahtaa postilaatikkoon tasan 50 päivän kuluttua 16. maaliskuuta.

Toimituksessa ja painossa on talven mittaan tehty useita pienemmille kohderyhmille suunnattuja koelehtiä, ja kaikille julkinen ensimmäinen alkupalaksi kutsuttava tabloid pistetään sekin jakeluun vielä ennen formaatin muuttumista: Ilkan tilaajat saavat ensimaistajaiset tabloidista jo perjantaina 16. helmikuuta.

Mediatalon tabloid-projektia luotsaava Sari Itäniemi on luottavainen:

– Olemme edenneet projektissa ripeästi ja myös onnistuneet siinä toistaiseksi hyvin. Alamme olla pikkuhiljaa valmiina siirtymään tabloid-maailmaan. Ulkoasun ja sisältönsä puolesta lehti alkaa olla valmis, mainospaikat ja niiden hinnoittelu on mietitty ja nyt viilataan järjestelmiä siihen kuntoon, että kaikki sujuu, kun h-hetki koittaa.

Itäniemi lupaa, että formaattimuutos tulee olemaan lehden tilaajille ja siinä ilmoittaville iloinen yllätys:

– Lukukokemusta on pyritty parantamaan selkiyttämällä lehden rakennetta ja erottamalla eri osastot väreillä. Sisällössä keskitytään edelleen vahvasti levikkialueemme asioihin, mutta uudessa koossa juttukokonaisuudet hahmottuvat paremmin. Voimme julkaista näyttävämpiä sivuja ja korostaa asioita, kun sellaisen paikka on.

– Emme ole unohtaneet myöskään mainostajia. Olemme pohtineet mainospaikkoja pitkään ja uskoakseni olemme saaneet luotua sellaisia mainosmahdollisuuksia, joista jokainen asiakkaamme löytää omansa.

Mediatalossa ollaan innoissaan mahdollisuudesta vastata lukijoiden ja ilmoittajien tarpeisiin:

– Olemme saaneet tutkimuksista ja kyselyistä tuntuman, että asiakkaamme odottavat siirtymistä tabloid-kokoon. Lukijamme ovat jo muiden lehtien kohdalla tottuneet siihen ja huomanneet sen kätevämmäksi käyttää, Sari Itäniemi toteaa.

Lukijoiden reaktioita tabloidiin on kerätty muun muassa lukijaraatien kautta:

– Sieltä saatiin paljon hyvää palautetta, mutta myös selkeitä kehittämisajatuksia, markkinointipäällikkö päällikkö Tommi Peura kertoo.

Peuran mielestä parasta tabloidissa on lehden näppärä koko.

– Uskon vahvasti, että lukijamme ihastuvat ja tykästyvät näppärään formaattiin Myös moni vielä lehden tilaamista miettivä on luvannut tarttua lehteen, kun se alkaa ilmestyä tabloidina.

Ajan uskoo olevan kypsä tabloidin tulolle myös liiketoimintajohtaja Jarno Puutio:

– Olemme keränneet matkan varrella tietoa ja kokemuksia sekä lukijoilta että lehtiämme markkinoinnissaan hyödyntäviltä yrityksiltä. Paljon on tullut kehuja, mutta myös hyviä vinkkejä siitä kuinka saamme luotua varmasti hyvän tuotteen.

Puution mukaan tabloid tuo lukijoille uuden, laadukkaan lukukokemuksen.

– Yhdelle laatu tarkoittaa laadukasta journalismia, toisille lukemisen helppoutta ja kolmannelle jotain muuta. Uskon tabloidin täyttävän todella monen lukijan odotukset. Myös yrityksille tarjoutuu entistä parempi paikka näkyä ja vaikuttaa laadukkaan sisällön yhteydessä.

Fakta: Ilkka muuttuu tabloidiksi

– Ilkka tulee tilaajille 16.2. tabloid-mallilehtenä ennen kuin tabloidiin siirrytään maaliskuussa.

– Lehden formaatti muuttuu pysyvästi Ilkan päivänä 16.3.

– Lehden uusi ulkoasu on nyt valmis. Viimeisten 50 päivän aikana rakennetaan muun muassa toimitustekniikkaa.

– Lukijoille on tulossa palautekanava. Saadun palautteen perusteella voidaan tehdä viime hetken viilauksia. Lukijat ovat jo vaikuttaneet muun muassa lehtien värimaailmaan ja sarjakuvavalintoihin.

– Ilkan ja Pohjalaisen lukijoiden tabloid-risteily Vaasasta Uumajaan järjestetään 17. helmikuuta.

Kommentoi