Kesärengasvalmistajilla on yhteinen vihollinen: vesi

Kesärenkaalta odotetaan eniten kykyä vastustaa vesiliirtoa. Märät kelit haastavat renkaiden tuotekehityksen.

Hetkeksi tulee tunne, että tästä en selviä.

Ajan Volkswagen Golfilla kaasu pohjassa mutkaan, joka kaartuu jyrkästi ja puoliympyrän muotoisena oikealle.

Enimmäisnopeus on säädetty 70 kilometriin tunnissa, mutta silti vauhtia tuntuu olevan liikaa. Auto pyrkii väkisin vasemmalle.

Ja niinhän siinä käy, että leveäksi menee. Vaikka olen seurannut muiden ajamista hyvän tovin kamerani takaa, tajuan mutkan jyrkkyyden vasta istuessani itse ratin takana.

Auto kyllä pysyisi radalla, mutta en tajua kääntää rattia tarpeeksi. Onneksi koeajoradan turva-alue on väljä eikä kukaan ole lähelläkään. Korjaus oikealle, ja auto palaa kiltisti keilojen väliin.

Toinen yritys Mercedesin ratissa on jo helpompi. Tiukka mutta rento ote ratista, ja auto kulkee kaarteen läpi vaivatta samalla nopeudella.

Olemme Apriliassa, noin 30 kilometriä Roomasta etelään rengasvalmistaja Bridgestonen koulutus- ja testikeskuksen radalla. Koeajo on järjestetty sen osoittamiseksi, selviävätkö japanilaisvalmistajan uusimmat Turanza-kesärenkaat äärimmäisistäkin kesäolosuhteista.

Nykymaailmassa se tarkoittaa yhä useammin märkyyttä ja sateen liukastamia teitä. Etelä-Euroopassa on huomioitava vielä erikseen, että kesärenkailla ajetaan useimmiten vuoden ympäri – myös niissä lumitalvisissa oloissa, jotka yllättivät autoilijat Rooman korkeudella noin kuukausi sitten.

Bridgestonen selvitysten mukaan laaturenkaita ostavat asiakkaat odottavat suvikumeiltaan ennen kaikkea luotettavaa märkäpitoa.

–Auton on pysyttävä hallinnassa väistöissä, kaistanvaihdoissa ja jarrutuksissa, myös korkeilla nopeuksilla ajettaessa ja erityisesti sateella, koulutuspäällikkö Riccardo Ugolini summaa.

Bridgestone esittelee toimittajille mielellään vertailutietoja uuden Turanzan ominaisuuksista. Yhden riippumattoman rengastestaajan märällä alustalla ajamissa jarrutus- ja väistökokeissa rengas on suoriutunut hieman huippukilpailijoitaan Continentalia, Goodyearia ja Michelinia etevämmin.

–Tärkein renkaan ominaisuus on se, että se toimii harmonisesti mahdollisimman monissa olosuhteissa, testikuljettaja Stefano Modena juttelee myöhemmin testikeskuksen ovaaliradalla, kun istumme kypärät päässä yli kahtasataa kiitävän Mersun kyydissä.

Varmemmaksi vakuudeksi Modena – entinen F1-kuljettaja – tekee äkisti jotakin sellaista, jota ei kannata kokeilla kotona.

Takasuoralla, jossa vauhtia on edelleen yli sata kilometriä tunnissa, Modena tempaisee ratin vasemmalle ja auton väistöliikkeeseen.

Keula nytkähtää, renkaat ulvahtavat ja matkustajien kypärät kolahtavat yhteen, mutta auto ei suistu hallitsemattomaan liikkeeseen tai pyörimään akselinsa ympäri.

Suomalaiselle renkaanvaihtajalle "totuus" eri rengasmerkkien välisestä paremmuudesta löytyy varmimmin riippumattomista rengastesteistä ja -vertailuista. Niitä tekevät ja julkaisevat erilaiset kuluttajajärjestöt ja alan lehdet.

Apriliassa kokeilemani Bridgestone Turanza T005 tuli viidenneksi Tekniikan Maailman kevään 2018 kesärengastestissä.

Turanzaa kiitettiin poikkeuksellisen matalasta vierinvastuksesta, hiljaisuudesta ja loogisesta ajettavuudesta. Renkaan Italia-vetoista tuotekehitystä kuitenkin kuvaa maininta, jonka mukaan "pito on märällä huippuluokkaa lämpimillä keleillä, mutta viileässä pito on keskitasoa".

TM-vertailussa erot huippurenkaiden välillä ovat minimaalisia, eikä niillä ole välttämättä mitään merkitystä normaaliautoilijan ajoturvallisuuden ja hänen kohtaamistaan liikennetilanteista selviämisen kannalta.

Kari Pitkänen, teksti

Juttu on julkaistu 7.4.

Kommentoi