Kävele läpi autojen historian

Stuttgartin tunnetuimpiin matkailukohteisiin kuuluu kaksi automuseota. Bongaa Mika Häkkisen MM-auto ja harvinainen traktori-Porsche.

Ryhmä teini-ikäisiä kapuaa Porscheen. Kukaan ei näytä 18-vuotiaalta, ja kuski pitää ratista kiinni vain toisella kädellä, sillä toinen käsi on varattu selfien ottamiseen.

Onneksi auto pysyy tukevasti paikallaan, sillä nyt ollaan Porsche-museossa eikä autobahnilla. Kokeiltavaksi tarkoitetut Porschet keräävät koululaisten lisäksi muitakin uteliaita tasaisena virtana.

Saksa on tunnettu autoistaan, ja autoteollisuus on yksi syistä, miksi Baden-Württembergin osavaltiolla menee taloudellisesti hyvin. Osavaltion pääkaupungissa Stuttgartissa pitää Porschen lisäksi päämajaansa esimerkiksi Daimler, joka tunnetaan erityisesti Mercedes-Benzeistä.

Noin neljäsosa Saksan autoteollisuuden työntekijöistä työskentelee Baden-Württembergissä. Osavaltiossa autoteollisuus työllistää yli 200 000 henkilöä.

Stuttgartin suosituimpiin matkailukohteisiin kuuluvat Porschen ja Mercedes-Benzin museot. Philipp Goliasch on tällä kertaa Porsche-museossa, sillä mersumuseossa hän kävi jo vuosia sitten.

Hän aikoo kierrellä katselemassa erityisesti Porsche 911 -urheiluautoja.

–Autourheilu kiinnostaa minua muutenkin. Onneksi työmatkaan sattui museoreissun verran vapaata.

Mercedes-Benz-museossa autojen kehityskulku esitellään käsi kädessä Saksan ja muun maailman historian kanssa. Kuva- ja videomateriaalit kertaavat niin sotia kuin globalisaatiotakin.

Autojen teknisten ominaisuuksien kehittymisen lisäksi voi seurata turvallisuuden kehittymistä. Ensimmäiseksi nykyaikaiseksi automobiiliksi ristitty kulkupeli muistuttaa mönkijän ja potkulaudan risteytystä. Autossa ei ole edes laitoja estämässä kuljettajaa putoamasta.

Ensimmäisissä törmäystesteissä käytettiin tavallisia vaatekauppojen mallinukkeja, joista alettiin kehittää mahdollisimman tarkkaan ihmiskehoa jäljitteleviä törmäystestinukkeja. Testien seurauksena autoissa on nykyään kolmipisteturvavyöt ja turvatyynyt.

Tietoiskuista selviää muutakin kuin autojen teknisiä yksityiskohtia. Esimerkiksi hajukuusten takana on tarina maanviljelijästä, joka oli kyllästynyt sikalan hajuun autossaan, ja kemististä, joka keksi liottaa pahvinpaloja parfyymissa.

Harmaansävyinen formula-auto kiinnittää huomion. Siinähän on Mika Häkkisen kilpuri.

Formula 1 -talli McLaren käytti Mercedes-Benzin moottoreita, kun Häkkinen voitti maailmanmestaruuden vuosina 1998 ja 1999.

Formula-autot kiehtovat Julika Bauerin vahtimaa lapsiryhmää. Bauer lupautui vahtimaan sukulaistensa lapsia ja keksi viedä lapset automuseoon.

–Harvassa muussa museossa nämä veijarit viihtyisivät tuntikausia.

Autoteollisuuden vastapainoksi Stuttgart tunnetaan myös ympäristötietoisuudesta. Kaupungin johdossa ovat olleet vihreät vuodesta 2011, ja myös kaupunginjohtaja edustaa vihreitä.

Autot ovat olleet Stuttgartissa viime aikoina otsikoissa erityisesti siksi, että yksi Saksan korkeimmista tuomioistuimista linjasi helmikuussa, että kaupungeilla on oikeus kieltää dieselajoneuvoilla ajaminen ilmanlaadun parantamiseksi.

Stuttgart ja Düsseldorf ovat Saksan saastuneimpia kaupunkeja.

Stuttgartin ilmansaasteita pahentaa kaupungin maantiede. Kaupunki sijaitsee laaksossa, eivätkä tuulet siirrä saastunutta ilmamassaa pois kaupungista.

Vuodesta 2016 Stuttgartissa on ollut käytössä pienhiukkasvaroitus niinä päivinä, kun Euroopan unionin asettamat pienhiukkasrajat ylittyvät.

Varoituspäivinä kaupunkilaisia on kehotettu välttämään autolla ajamista ja muiden kuin rakennusten ensisijaisena lämmönlähteenä käytettävien tulisijojen käyttöä. Dieselajoneuvojen mahdollisten ajokieltojen antamisen aikatauluista ei ole toistaiseksi päätetty.

Bauer pohtii Mercedes-Benz-museossa, että ilmansaasteita ei pidä vähätellä, mutta autoja tarvitaan edelleen.

–Fakta on, ettei ihmisten elinpiiri rajoitu enää vain muutamaan neliökilometriin. Olisi ikävää sanoa esimerkiksi isoäidille, että en käy luonasi, sillä et asu rautatieaseman vieressä, Bauer sanoo.

Juttu on julkaistu lehdessä 18.5.

Kommentoi