9 keinoa, joilla täyssähköauto kelpaa jokaiselle

Tuorein Nissan Leaf osoittaa, millä eväillä sähköautosta voi kehittyä ihan kelpo kulkupeli jokapäiväiseen liikkumiseen.

1. Näyttää normaalilta

Nissan Leafin kolmas painos onnistuu välttämään monen tähän mennessä nähdyn sähköauton sudenkuopan: se ei vaikuta luotaantyöntävältä, vaan aika lailla normaalilta perheautolta.

Tavaratila on kasvanut 65 litralla, joten kuljetuskyky on vähintään kohtuullisella tasolla. Sisälle mahtuu kohtuudella neljä henkeä.

2. Tehokas akku

Litiumioniakun kapasiteetti on 40 kWh eli neljännes enemmän kuin ennen.

Auton kiihtyvyys, toimintamatka ja suorituskyky ovat kasvaneet samassa suhteessa. Noin 140 kilometrin koeajolenkillä sähkönkulutus oli keskimäärin 14,6 kWh sadalla kilometrillä.

Vuoden lopulla esitellään myös 60 kWh:n akulla ryyditetty Leafin tehoversio.

3. Yli 400 kilometriä

Vanhan Leafin toimintamatkaksi täydellä akulla ilmoitettiin 250 kilometriä. Kulutus oli mitattu aikaisemman NEDC-syklin perusteella. Uuden Leafin kulutusmittauksessa on käytetty viime vuonna käyttöön otettua WLTP-mittaussykliä. Toimintamatka vaihtelee nyt seka-ajon noin 280:stä kaupunkiajon yli 400 kilometriin.

Yksi lataus viikossa voi riittää, jos ajaminen keskittyy taajamiin.

4. Helppo lataus

Latausluukkua on suurennettu ja nostettu ylöspäin auton keulalla. Johtojen kiinnittäminen on helpompaa kuin ennen. Mukana tulee kaksi latauskaapelia eri virtalähteille. Pikalatauslaitteesta akun saa 80-prosenttisesti täyteen noin tunnissa. Kotioloissa lataus hoituu virtalähteestä riippuen 7,5–20 tunnissa.

5. Halpa käyttää

Leafin lähtöhinta on 35?900 euroa. Yksityishenkilölle myönnettävä sähköauton hankinta- ja vuokraustuki nipistää hinnasta 2?000 euroa pois. Suomessa akun saa ladattua (paikkakunnasta, sähköntoimittajasta ja siirtomaksuista riippuen) 2–3 euron hinnalla – ja tämä lataussähkö voi vieläpä olla 100-prosenttisesti vesivoimalla tuotettua virtaa.

6. Kattava turvataso

Turvavarusteiden ja -järjestelmien suhteen Nissanilla on valittu viisas linja: halvinkin Leaf on yhtä turvallinen kuin hinnaston kallein, 5?500 euroa enemmän maksava malli. Varustukseen kuuluvat aina esimerkiksi jalankulkijat tunnistava hätäjarrutustoiminto, aktiivinen kaistavahti ja kuolleen kulman varoitin. Ainoa ero on sähköinen seisontajarru, joka löytyy vain Tekna-varustetason autoista.

7. Älyä tarjolla

Leafiin on saatavilla ProPilot-järjestelmä, joka mahdollistaa osittaisen robottiajamisen moottoritieolosuhteissa. Kokeilussa se toimi tyydyttävästi, mutta ei niin, että omalla kaistalla pysymiseen mutkissa voisi kokonaan luottaa. Käyttökelpoisin älysovellus on Nissanin oma "appsi", jonka avulla voi seurata akun varaustasoa ja ajastaa ilmastoinnin päälle latauksen ollessa käynnissä. Näin säästyy akkuvirtaa.

8. Kunnon takuut

Teknologian toimivuudesta huolestuneita rauhoitellaan perusauton 3 vuoden/100?000 kilometrin ja sähköauto-osien 5 vuoden/100?000 kilometrin takuuajoilla. Akulle myönnetään 8 vuoden/160?000 kilometrin takuu kapasiteetin menetyksen varalta.

Akkujen hiipumiset ovat toistaiseksi olleet harvinaisia yksittäistapauksia.

9. Pitkä kokemus

Ensi kertaa vuonna 2010 esitelty Nissan Leaf on maailman toistaiseksi myydyin sähköauto. Ostajia on löytynyt yli 283?000. Kolmannen polven Leafista on tehty kolmessa kuukaudessa 12?000 tilausta, niistä noin puolet Pohjoismaista, etenkin Norjasta. Auton kykyihin pohjoisissa oloissa siis riittää uskoa.

Suomessa Leafeja on myyty noin 80 vuodessa, mutta jatkossa menekki pyritään kaksinkertaistamaan.

Akkupaketti on tismalleen yhtä iso kuin ennen, mutta tehoa on tullut kolmannes lisää. Alustaan kätketty akku madaltaa painopistettä, mutta rajoittaa myös tuntuvasti auton sisätilojen käyttöä ja ergonomiaa. Vaihtovirtamoottori on sijoitettu eteen.

KARI PITKÄNEN

Juttu on julkaistu lehdessä 3.2.

Kommentoi