Katumaasturin rattiin pääsee edullisestikin

Kun katumaasturia tarjotaan halvimmillaan 14 400 eurolla, herää epäilys. Tuotteessa täytyy olla jotain vikaa.

Tuota Dacia Dusterin Base-aloitusmallia en vielä ostaisikaan. Sen sijaan 20 000 euron hintaluokassa Dusterista on tarjolla kunnon kokonaisuus: hyvältä näyttävä, kohtalaisesti varusteltu ja modernin 1,2-litraisen turbobensiinimoottorin kyydittämä katumaasturiluokan auto.

Kylkiäisinä saa Black Shadow -erikoisvarustelun eli mustat kevytmetallivanteet sekä hopeanharmaat kattokaiteet, kynnyslistat ja puskurit. Autossa on niin ikään vakionopeussäädin ja nopeudenrajoitin.

Nyt alkaa epäluuloisintakin kiinnostaa. Mikä kumman auto tämä on?

Dacia on romanialainen automerkki, jonka Renault osti osaksi läänityksiään jo aikoja sitten. Tavoitteena oli valmistaa "halpisautoja" kehittyvien maiden markkinoille, mutta toisin kävi. Dacian tärkein myyntialue on Renaultin oma kotimaa Ranska!

Kaikissa Dacioissa käytetään Renaultin teknologiaa ja komponentteja. Sieltä ovat peräisin Dusterinkin TCe-turbomoottori sekä monet hallintalaitteet ja varusteet.

Esimerkiksi äänentoistoa säädetään niin Renuissa kuin Dacioissa samanlaisilla kytkimillä ohjauspyörän oikealta puolelta. Toisaalta Dusterin takalasinpyyhin on isompi ja parempi kuin yhdessäkään ajamassani Renaultissa.

Dusterin Media Nav -multimediajärjestelmän selkeys ja helppous ovat esimerkillisellä tasolla. Matkustamo on tilava, näkyvyys hyvä, eikä hallintalaitteita ole liikaa. Istuimet vain saisivat olla hieman jämäkämmät.

Kuljettajan kannalta pahin puute on liian ohutkehäinen ohjauspyörä. Ratti sopii lähinnä kätösille, ei miehen käsille.

Viimeinen luottamus ajamisesta puuttuu, varsinkin kun ohjaustuntuma on ohut ja auto tuuliherkkä. Paksumpi ratti loisi kuskille edes illuusion vankemmasta autosta.

Dusterilla

ajaminen on muutoinkin hieman rasittava kokemus. Alusta pompottaa kevätroutaisilla teillä tuntuvasti, eikä äänieristykseen ole panostettu.

Alusta kohisee ja tuuli suhisee saumoissa, eikä se ole edes ihme. Alustasta näet puuttuvat kokonaan nykyautoille niin tyypilliset muovikatteet ja suojat, jotka osaltaan vaimentavat ääntäkin.

Dusterin ovet ovat niin keveät, että ne on avattava varovaisesti. Nopeasti auki paiskatulla ovella tekee helposti naarmun naapuriauton kylkeen parkkipaikalla.

Rämähtävä oven sulkemisäänikin kertoo, ettei korin lujuudessa ole tavoiteltu SUV-luokan kovinta tasoa.

Parasta Dusterissa on eloisa ja vaivaton moderni turbomoottori. Saisipa vain senkin pariksi Renaultin EDC-kaksoiskytkinvaihteiston, joka on varattu etuvetoiselle dieselmallille. TCe-moottorin voimaa jakaa aina perinteinen 6-lovinen käsivaihteisto.

KARI PITKÄNEN, TEKSTI JA KUVAT

Juttu on julkaistu lehdessä 8.4.2017.

Kommentoi