Se sallittakoon, kun kyse oli pitkästä paluulennosta Cancunista Helsinkiin, ja aikaero ja väsymys alkoivat vaatia veronsa.

Oli joulukuu aika tarkalleen vuosi sitten. Viereeni istui todella puhelias kuusikymppinen teräsukko, joka oli viettänyt pari viikkoa Karibialla sukeltamassa.

Tuli puheeksi uudet Nokiat ja Suomen tulevaisuuden bisnesmahdollisuudet. Hän oli varma, että Mercedes Benzin tulo Uuteenkaupunkiin Suomeen liittyi juuri Euroopan suurimpiin Kaustisen litium-esiintymiin. Miehellä oli sen verran pohjalaistaustaa, että hän oli aikoinaan asunut Vaasassa ja on yhä tekemisissä Kaustisten kanssa.

Hänen mukaansa Mersu aikoo todella lyödä läpi sähköautolla Suomessa ja sen jälkeen maailmalla. Suomessa on litiumia akkuja varten. Suomessa on jo valmis latauspistokeverkosto, jokaisen parkkipaikan lämmitystolpat. Suomessa on Nokian jäljiltä akkuosaamista. Jos auto toimii Suomen säässä, se toimii joka paikassa.

Nämä puheet tulivat taas mieleen, kun Vaasa suostuttelee jättimäisen Teslan akkutehdasta tänne.

Jos yhtään ymmärsin hankkeen kokoluokkaa, voidaan puhua uudesta Nokiasta, tai jopa suuremmista tulevaisuudenvisioista. Joka tapauksessa Keski-Pohjanmaa ottaa tulevaisuuden sähköauto- ja tietoliikennekehityksestä osansa, kun kaivos alkaa tuottaa.

Vaasalla on mahdollisuus nousta Pohjoismaiden suurimmasta energiateknologian keskittymästä kertaharppauksella maailmanluokkaan.

Samat asiat kuin lentokoneen vieruskaverilla ovat pyörineet Vaasassakin mielessä.

Toinenkin mielenkiintoinen tarina miehellä oli. Aikoinaan paperitehtaalla oli ihmetelty, kun tehtaalle tuli salainen erä eukalyptuspuuta keitettäväksi selluksi.

Silloin kukaan ei vielä tajunnut, että koko tehdas siirretään joskus Etelä-Amerikkaan.

JOONAS KUIKKA