Kuinka pääsi voi?

Jalkapallopiireissä suhtaudutaan yleensä erittäin skeptisesti psykologiaan ja keskustelemista henkisen valmentajan kanssa väheksytään vieläkin. Macholajissa täytyy näyttää olevansa kova ja vahva ja ettei ainakaan itse tarvitse käydä kallonkutistajan puheilla. Tai sitten se on vain tiedon puutetta. Ei nähdä niitä positiivisia asioita, mitä siitä voi seurata.

Kynnys käydä analysoimassa ja parantamassa omaa henkistä puoltaan on vieläkin liian korkea.

Vain kolmasosalla saksalaisista korkeimmalla tai toiseksi korkeimmalla tasolla pelaavista joukkueista on oma henkinen valmentaja. Erittäin huonoa jalkapallomaalle, joka omasta mielestään edistää ja edustaa uutta, modernia jalkapalloa.

Saksalaisessa juoniorijalkapallossa asiat ovat onneksi toisin. Jokaisella junioriorganisaatiolla pitäisi sääntöjen mukaan olla oma henkinen valmentaja. Hänen kanssaan juniorit voivat esimerkiksi keskustella paineista, jotka saattavat monelle juniorille olla liian kovia.

Omat ja ulkopuoliset paineet ja odotukset, voivat joskus olla liian kovia ja johtaa suorituspaineeseen ja huonoon itseluottamukseen. Joukkueesi häviää ja kritiikkiä tulee, loukkaannut ja unohdut pois. Joukkueesi pelaa, mutta itse et saa pelata. Kuinka voisit ajatella positiivisesti, kun kaikki merkit viittaavat päinvastaista?

Minun mielestäni tärkeintä on että sinulla on joku jonka kanssa voit puhua. Joukkuekavereiden, valmentajien, muiden kavereiden ja perheen tuki on erittäin tärkeää. Olisi kuitenkin tärkeää puhua myös jonkun sellaisen kanssa, jolla on tietoa henkisestä valmennuksesta ja joka voisi antaa uusia ideoita ja näkökulmia. Jonkun joka kuuntelisi, kannustaisi ja haastaisi sinut löytämään uusia ratkaisuja ja saisi henkisen puolesi kasvamaan.

Yleisin ongelma jalkapallonpelaajilla on epäonnistumisen pelko. Tämä johtaa negatiiviseen ajatteluun.

Ajattelet jatkuvasti miten välttyisit tekemästä virheitä kentällä, ja se johtaakin siihen, että teet virheitä. Sinulla on henkinen estymä, joka tekee suorittamisen vaikeaksi.

Yrität visualisoida positiivisia kuvia pelitilanteista, mutta helposti visualisoitkin tilanteita, joissa olisit voinut tehdä asiat toisin. Se lisää jännitystä, epävarmuutta ja syö itseluottamusta peliin mentäessä.

Mentaaliharjoitus on pitkä prosessi. Jokaisen pelaajan pitäisi tehdä mentaaliharjoituksia päivittäin. Tämän pitäisi olla yhtä itsestään selvää kuin jokapäiväiset fysiikka- ja tekniikkatreenit. Oikeat rentoutumis- ja kehonkieliharjoitukset voivat antaa sinulle vapaudentunteen, jonka tarvitset, että pystyt kilpailemaan ilman henkisiä lukkoja.

Elämä on helppoa, kun kaikki menee hyvin. Kun voitat otteluita, teet omia ennätyksiä, hyppäät korkealle ja pitkälle ja sinua ylistetään jatkuvasti, on helppoa olla vahva. Tuntuu siltä että kaikki onnistuu. Olet ”in the zone” niin kuin englanniksi hienosti sanotaan.

Mutta kun tulee vastoinkäymisiä, on hyvä tuntea että voi tukeutua johonkin. Helppoina aikoina on helpottavaa tietää, että olet harjoittanut mieltäsi, jotta pystyt ajattelemaan positiivisesti myös vaikeina aikoina.

TIM SPARV

Kirjoittaja on Oravaisista lähtöisin oleva jalkapalloilija, joka pelaa ammatikseen Saksassa